"You have to be close to death not to take the mideterm. I mean really close." (Nagyon közel kell lennie annak a halálhoz, aki nem írja meg a zh-t. Úgy értem, tényleg nagyon közel.)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Lattis 2009.08.28. 22:55:04
Lattis 2009.08.28. 22:55:40
PAN 2009.08.29. 12:13:54
Szerintem itt inkább arról van szó, hogy amikor valamilyen kutatást végzünk, nem szoktuk előtte ellenőrizni hogy az emberek preferenciái teljesek és tranzitívak-e a vizsgált dolgokra nézve. De ettől még az esetek jó részében ezt meg lehetne csinálni, tehát elméletben lehetséges a falszifikáció. Persze erre mondhatod, hogy megkerülöm a problémát, mert részekre bontom a dolgot, vagyis azt állítom, hogy adott kutatáshoz kell megnézni hogy racionálisak-e az emberek preferenciái. Mégis, azt gondolom van értelme azt mondani, hogy attól még hogy az emberek nem racionálisan döntenek bizonyos helyzetekben vagy bizonyos dolgok között, attól még más helyzetekben vagy más dolgokra, melyek eddig nem bizonyultak ellentmondani feltevésünknek, alkalmazhatjuk a közgazdaságtan eszköztárát.
bèla 2009.08.29. 12:27:04
Lattis 2009.08.29. 20:10:31
Tranzivitassal mi is probalkoztunk oran de sajnos azt nem igazan lehet tesztelni, ugy ahogy mondod. Tegyuk fel, hogy egy ember a es b kozul b-t, b es c kozul c-t es a es c kozul a-t valasztja. Leszurhetjuk ebbol azt, hogy ez az ember nem racionalis. Nem eppen, ugyanis lehetseges, hogy csak kozombos a, b es c kozott.
Ahhoz, hogy a paronkent tesztet hasznald azt kell feltelezned, hogy minden relacio ket termek kozott szigoruan teljesul. Ez viszont mar egy strukturat visz be a renszerbe, aminek semmi koze nincs a racionalitashoz.
PAN 2009.08.30. 10:09:19
wegi 2009.09.10. 22:17:30
Al Roth honlapja: kuznets.fas.harvard.edu/~aroth/alroth.html
Lattis 2009.09.11. 02:33:39
Minden, amit iden tanulunk az nem sokban kulonbozik a sztenderd tananyagtol. Mas-Colell, Romer es mas tankonyvek, amikkel mar otthon is meg lehet ismerkedni. Azonban az, ahogy ezek a faszik gondolkodnak es eloadjak az anyagot az minden szempontbol uj elmeny. Ahn tenyleg zsenialis orakat ad. Maximalis intuicio minden allitas mogott, felhivja a figyelmet a mogottes feltelezesekre, kiter, hogy az adott feltelezesek, mennyire technikai, illetve szubsztantiv jelleguek. Es a big picture mindig a szem elott, mire is jo ez az egesz formalizilat intellekualis maszturbacio.
Obstfeld a masik, akirol mar erik a kovetkezo bejegyzes. A mai oran, olyan dologrol beszelt, amit mar legalabb 5-szor tanultam otthon, igy egyaltalan nem volt uj. Megis, az, ahogy prezentalta a Ramsey-Cass-Koopmans modelt az valami fenomenalis elmeny volt. Nem egy uj megertett modellel jottem ki az orarol, hanem a modellt hozta kozelebb a valosaghoz es ez az, amit talan konyvbol nem lehet megtanulni. Tenyleg, jo itt tanulni, bar egyre tobb idonket emeszti fel az olvasnivalo-hazi-orara jaras harmas tengelye. Sebaj, cserébe okosak leszünk :)
Lattis 2009.09.11. 02:48:34
Ha mar ilyen nagy publicitast kapott ez a bejegyzes, akkor gyorsan valaszolok a megjegyzesekre:
Pan:
A: Alepvetoen igazad van abban, hogy akar meg is lehet kerdezni az embereket arrol, hogyan rangsoroljak az adott alternativakat, es ezzel fenyt lehet deriteni a kozombossegre is. A kerdes persze, az, hogy mit tekintunk dontesnek. Ahogy legutobb egy Berkely-s professzor ramutatott, a kozgazdasagtanban nincs definialva pontosan a "dontes", vagy "valasztas". Az, hogy azt modnom valamire, hogy azt valasztanam az azt jelenti mar, hogy benne van a dontesi halmazomba (choice set)? Vagy csak akkor kerul be valami a dontesi halmazomban, ha azt mar a kezembe vettem es el is fogyasztottam? (klasszikus vita: megfigyelt dontesekben hiszunk vs. megkerdezzuk az embereket)
B: Abban viszont nincs igazad, hogy paronkenti teszttel lehet tesztelni a tranzitivitast. Ha ugyanis a es b kozul b-t, b es c kozul c-t es a es c kozul a-t valasztom (tehat a tranzitivitas mukodik paronkent), de a, b es c kozul c-t valasztom, akkor baj van a tranzitivitassal, noha azt paronkenti teszten nem utasitottam volna el. Ahhoz, hogy a paronkenti tranzitivitasbol kovetkezzen a teljes donetesi halmazon a tranzitivitas plusz feltelezessel kell elned, pl. teljesul a Houthakker axioma is (vagy ezzel ekvivalens valami).
C: Persze azt is mondhatod, hogy teszteljuk ugy a tranzitivitas, hogy minden lehetseges (tehat nem csak a paronkenti) dontesi halmazon megfigyeljuk a dontest, majd ezen donteseken teszteljuk a tranzitivitas. Ezzel az a problema, hogy nagyon sok megfigyelesre van szukseged. Ha pl. a [0,1] intervallumon kell preferencia rendezest felallitanod, akkor az osszes lehetseges dontesi halmaznak a szamossaga mar nagyobb, mint kontinum. Ez nem tudom pontosan, mit jelent de okozhat nemi galibat. Pl. nem tudod a megfigyeleseidet valos (vagy akar komplex szamokkal) kodolni, hogy aztan regressziot futtass rajtuk :)
PAN 2009.09.13. 23:23:15
Ad1: A tranzitivitást azt jelenti, hogy ha x-et legalább annyira szeretjük mint y-t, és y-t legalább annyira mint z-t, akkor x-et legalább annyira kell szeretnünk mint z-t. Erre mondtam, hogy ezt egyszerűen lehet tesztelni azzal, hogy megkérdezzük az embereket az x és y, y és z illetve az x és z közti preferenciáikról. Te falszifikációról beszéltél, és ez a teszt erre jó: ha ennek során valaki a-t preferálja b-vel szemben, b-t c-vel szemben, és c-t a-val szemben, akkor a preferenciarendezése nem tranzitív, függetlenül attól hogy mit gondolunk bármilyen másik axiómáról. A páronkénti tranzitivás fogalmát nem tudom értelmezni, nekem ennek olyan fából vaskarika jellege van; tudtommal a tranzitivitás azt jelenti amit az első mondatomban írtam, de ha te más értelmezésről tudsz, hát mond.
Ad2: én azt egy szóval sem állítottam, hogy ha a teszt során nem dől meg a tranzitivitás feltételezése, akkor ezzel bizonyítottuk hogy a teljes preferenciarendezése tranzitív, tehát felesleges ez ellen érvelned, főleg hogy mikor ezt teszed, verifikációról beszélsz valójában falszifikáció helyett.
Ad3: Amit az A pontban írsz, azzal gyönyörűen rámutatsz arra, hogy miért nem vezet sehova az egész kérdésfeltevésed maga. Lehet azt mondani, hogy nem fogadjuk el azt a módszert hogy közvetlenül megkérdezzük az embereket a preferenciáikról ahelyett hogy a fogyasztási döntéseiket figyelnénk meg, csakhogy ezzel nem a közgazdaságtan tudomány voltát védőket támadod hanem magát a falszifikáció módszerét. Arra mutatsz rá, hogy a falszifikációs eljárás maga is elméletterhelt, hiszen az hogy mit fogadunk el megfelelő megfigyelési módszernek, mit tekintünk döntő bizonyítéknak, maga is elméletfüggő. Az eszmefuttatásod szépen illusztrálja hogy a tudományfilozófia miért is haladta meg régen Poppert...
Lattis 2009.09.14. 00:41:06
OK, sok minden vilagosabb most mar. Ha jol ertem David Ahn-t akkor o az alapjan donti el, hogy egy elmelet mennyire tudomanyos, hogy legalabb elmeletben letezzen egy olyan teszt, melynek segitsegevel eldontheto, hogy valami igaz-e vagy sem. Ez biztos, hogy erosebb, mint a falszifikacio. Az, hogy ez mennyire meghaladott tudomany filozofiai nezet, arrol viszont fogalmam sincs.
(Nem relevans, de paronkent teszten azt ertettem, hogy a dontesi halmaz (choice set) mindig ket elemu, tehat amikor azt kerdezik toled, hogy a-t vagy b-t preferalod, akkor a dontesi halmazodban mindig csak az a ket elem szerepel, amire a dontes vonatkozik)
PAN 2010.01.10. 11:06:37
Szóval a helyzet az, hogy az egész tudományfilozófiai vitahalmaznak az az alapja, hogy nincs ilyen teszt. Én arra próbáltam rámutatni, hogy ez a probléma nem közgazdaságtan-specifikus, ez ugyanúgy igaz más területekre is. A lényeg az, hogy nem egyértelmű, hogyan határozzuk meg hogy valami tudomány-e vagy sem; éppen erről szólnak a tudományfilozófiai viták. Ha minden eldönthető lenne egy egyszerű teszttel, akkor szerinted mégis miért vitatkoznának erről már évtizedek óta a tudományfilozófusok?