(az unokatestvérem, Sebestyén Gergely rendőrhadnagy kérdésére és neki ajánlva
Itt Berkeley-ben kétféle rendőrség van: az ami mindenhol van, meg van az egyetemnek egy külön kampusz-rendőrsege (honlapjuk: http://police.berkeley.edu/). Ez utóbbiaknak egyelőre 4 féle tevékenységéről tudunk:
1. Sötetedés után éjjel 2-ig ingyenes hazakísérő szolgálat az egyetemistáknak, amit BearWalk-nak hívnak. (A focicsapat miatt itt minden Bear-…) Állítolag a környék senem túl biztonságos, senem túl veszélyes, de az egyetemek nagyon paráznak, mert ha valahol egy diákkal valami törtéenik, abból nagy botrány lesz, és ciki az egyetemnek (mint pl. a Yale-nek most az, hogy az egyik laboratóriumi dolgozó megölt egy gyógyszerész phd hallgató lányt: http://edition.cnn.com/2009/CRIME/09/16/connecticut.missing.yale.student/index.html.). Amúgy a szomszéd város (ami igazábol össze van épülve velünk), Oakland a veszélyes. Kb. fél milliós a népesség, és állítólag tavaly több embert öltek meg ott, mint egész Magyarországon. De mi amúgy meg semmilyen közbiztonsági paráról nem hallottunk mióta itt vagyunk. (Kőszegi Botond elmondása szerint itt utoljára pár éve öltek meg egyetemistát. Attis a földrengéstől jobban félJ)
Közlekedésbiztonság, az viszont van. A gyalogosokkal és biciklistákkal hihetetlen udvariasak, állítólag még Nyugat-Európához képest is. A babakocsik előtt pedig már fél utcányira megállnak. Ez részben kulturális, másrészt viszont állítólag az van, hogy vannak olykor rendőrök, akik elbújnak egy-egy kereszteződésben (pl. bokor mögé), és figyelik, hogy ki nem engedi át a gyalogosokat. Amikor egy ilyet meglát a rendőr, akkor előbújik, és nagyon-nagyon megbünteti az autóst (állítólag akár 200 dollárra is). Amerikában amúgy igen magasak a közlekedési büntetések, de itt Kaliforniában állítólag még inkább. Az összeg egyébként eléggé az éppen eljáró rendőrtől függenek, de mindenről ad papírt, szóval ennek ellenére nem zsebre dolgoznak. Különben pedig, ha valamilyen (nem feltétlen nagy) balesetet okozol, előfordulhat, hogy életed végéig fizetned kell a sértett félnek havonta a kártérítéseket...
2. A kampusz-rendőrség másik tevékenysége, hogy büntet: Vannak a kampuszon olyan (általában forgalmas) helyek, ahol tábla van, hogy le kell szállni a bicikliről, és tolni kell azt. Ha ezt nem teszed meg, és épp leselkedik egy kampusz-rendőr, akkor itt is akár 100 dolláros büntetést kaphatsz. Ez egyébként azt hiszem a leges-legértelmetlenebb dolog, amivel találkoztam, amióta itt vagyunk. Ugyanis semennyire nem balesetveszélyes, ha fennmaradsz a bicikliden, ha meg fergeteges a tömeg, akkor magadtól is leszállsz, mert egyszerűen gyalog is alig lehet megmozdulni.
3. Rengetegen járnak biciklivel az egyetemre, és azt mondják, hogy a bicikli-lopások gyakoriak a kampuszokon. A Berkeley-ben ellopott bicikliket Stanfordban lehet kapni és vica versa. Itt Berkeley-ben különben van is egy biciklibolt, ahol elég nagy biztonsággal lopott biciklit lehet kapni. Ha megkérdezed az utcán, hogy hol lehet használt biciklit venni, azt mondják: “There is one at Stuart and Telegraph, but that’s a kind of shady, you know...”[1] (Ez itt az: http://www.berkeleydaily.org/issue/2005-06-17##top, a képet megéri kinagyítani, mert tényleg az egész üzlet padlótól plafonig tele van tömve biciklikkel, az árusítás az utcán folyik, csak elképzelni tudjuk, hogy olyan módon, hogy egyet véletleszerűen kirángat az ősz copfos fickó a kuplerájból.) Aztán mondják a tisztességes helyet pár sarokkal lejjebb, ahol kontrollálva a minőségre legalább 20-30 dollárral drágábban lehet szert tenni egy biciklire.
Nade, ha valaki jó rajkos neveltetésű, mint mi, a tisztességes helyen vásárol, akkor kap egy szériszámot, amit be lehet jelenti a rendőrségen, a kampusz-rendőrségen is (= 3. tevékenység!), és akkor bejegyzik, hogy az a bringa most a tied. Ha ellopják, akkor ez alapján tudod bejelenteni a lopást, és gondolom elvileg könnyebben megtalálják, mondjuk Stanfrodban...
Egyébként 600-700 dollárért gyönyörű, szuperkényelmes “cruiser” biciliket (ezek nem is biciklik, inkább már valósággal kerékpárok) lehet kapni (lásd kép), és nagy divat erre a tandemezés is.
4. A kampusz-rendőrség negyedik, általunk tapasztalt tevékenysége a kiskorú (azaz itt ugyebár 21 alatti) egy-egy buli alkalmával alkoholmérgezést szenvedő undergradek összevakarása. Amikor elkezdődött a szemeszter, volt egy orientació, ahol a kampusz-rendőrség is tartott egy kis előadást. A kb. 20 perces előadásukból 15 perc legalább arról szólt, hogy mértékkel igyunk, mert hogy mennyi alkoholmérgezés történik itt. Amúgy ha te, nagykorú létedre házibulit rendezel, valamennyi piát be is dobsz a közösbe, de a bulidra kiskorúak is jönnek, és mondjuk beállít egy rendőr, mert a szomszédok kihívtak a hangzavar miatt (ez itt is ugyanolyan gyakori, mint a Rajkban), és rajtakapja a kiskorút, hogy ivott, akkor itt bizony téged is felelősségre vonhatnak, még akkor is, ha nem is ismerted azt a kiskorút!
Az alkoholvásarlás izgi itt, ugyanis mindig igazolni kell, hogy már elmúltál 21, de állítólag nem feltétlenül fogadják el ehhez pl. az útlevelet, csak a kaliforniai személyi elfogadása garantált. Ugyanis a kaliforniai személyiben (ami egyebként a jogosítvány, csak van olyan, ami „vezetős”, ha tényleg megcsináltad a vizsgákat, és van olyan ami „nem vezetős”, csak személyazonosság igazolására szolgál) állítólag benne van a magasságod és testsúlyod:) Pedig egyes emberek súlya szerintem elég gyorsan növekszik errefelé...
Apropó jogosítvány. A kresz szabályok itt nagyon érdekesek. Állítólag az egész kreszkönyv ici-pici, amíg vársz a vizsgára, addig át lehet nézni.[2] Általában kevés a szimbólumos tábla, inkább kiírják, hogy “wrong way”, “stop” vagy “do not enter”. Pirosnál valóban lehet kis ívben jobbra kanyarodni, és gyakori, hogy egy kereszteződésben 4 stoptábla van (jobbkéz szabály nincs), és annak van elsőbbsége, aki előbb odaér. És ez működik! Ha pedig lámpa van, akkor azért is hatalmas büntetéseket lehet kapni, ha beragadsz egy kereszteződésbe, mert már behajtottál, de közben pirosra vált a lámpa, és ezzel akadályozod a merőleges forgalmat.
Attis különben már nagyon gyakorlott az itteni automata váltós vezetésben. Az ikeázás és az orgonám szállítása révén (na erről majd még írok) vezetett már hybrid autót, és tehenészautót is! Pont olyat mint a képen, csak sajnos nem vittünk fényképezőgépet. Hamarosan egy Mini Morris fog következni, mert a Zipcartól nyertünk egy egynapos Mini Morris bérlést, amit október 3-ig fel kell használnunk…
[1] „Van egy a Stuart és a Telegraph sarkán, de tudod, az olyan homályos egy kicsit…”
[2] A forgalmi vizsgára pedig neked kell hozni az autót, sajátot vagy kölcsönt!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
-anti- 2009.09.20. 01:44:00
ez az 5. tevékenység? :)